راهکار جلوگیری از کودکآزاری در خانواده چیست؟
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۸۶۶۳
کودکآزاری از عدم آگاهی کودکان اتفاق میافتد هرچند بعد از رسانهای شدن این اخبار به شدت مورد توجه قرار میگیرند اما پس از گذشت چند روز دوباره به فراموشی سپرده میشوند در حالی که لازمه پیشگیری از آن به جای راه افتادن هشتگها و اظهارنظرها تغییرات اساسی در فرزندپروری و اصلاح برخی قوانین است.
به گزارش خبرنگار ایمنا، مسئله تجاوز به کودک بهویژه از طرف نزدیکان، از جمله اشکال پرتکرار آزار جنسی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کودکان توانایی مراقبت از خودشان را ندارند و تا زمان بزرگسالی نیازمند حمایت و مراقبت خانواده و جامعه برای بقا و رشد همه جانبه هستند اما در سالها و ماههای گذشته اخبار متفاوتی از تجاوز به کودکان منتشر شده که آخرین مورد آن حادثه دردناک مرگ ساناز- کودک ۱۷ ماهه - بر اثر تجاوز پدر است، این کودکان سرخورده از خشم بزرگسالان، جانشان، روانشان و آیندهشان را از دست میدهند.
قوانینی که باید رسالتشان حمایت از افراد ضعیف و کودکان باشد، خانواده را تحت پوشش اقتدار پدری قرار داده است و زمان درازی تا تبدیل قدرت پدری به اختیارات پدری وجود دارد. در جوامعی که قوانین جنبه پیشگیرانه ندارند و اقتدار پدری حاکم است نیاز به آموزش همه جانبه به خانوادهها (فرزندپروری، آشنایی و شناخت پدیده کودک آزاری و به ویژه کودک آزاری جنسی) و کودکان اولویت اول است. ضرورت دارد از تجربههای سایر کشورها استفاده کنیم و آموزش را از مدارس آغاز کنیم، چنانکه در سایر کشورها این تجربه پاسخ مثبت داده است.
خانههای امن برای کودکان، در دسترس قرار دادن کمکهای روانی و مشاوره رایگان، شناسایی کودک آزارگران جنسی و ایجاد بانک اطلاعاتی از آنان، اصلاح قوانین و مجازاتهای بازدارنده متناسب با جرم، تأمین امنیت و مایحتاج زندگی خانوادهای که با چنین مشکلاتی مواجه است، تسهیل و بسترسازی برای فعالیت شبکههای حمایتی از کودکان از جمله اقداماتی است که میتواند در کاهش تجاوز و آزار جنسی کودکان مؤثر باشد.
تجاوز به محارم بزرگترین آسیب سخت دوران کودکیحمیدرضا محمودینژاد، روانشناس در خصوص خشونت جنسی و تجاوز به کودکان در خانواده به خبرنگار ایمنا، میگوید: مفهوم خانواده و سیستمهای درونی آن از مقدسترین مفاهیمی است که پایه و اساس آن امنیت و آسایش است و این خانواده از هر نوعی که باشد است، حامی فرزندان و از امنترین مکانها برای آنان به شمار میرود، اما هرازچند گاهی خشونت جنسی و تجاوز به کودکان در خانواده به گوش ما میرسد و قلب ما را جریحهدار میکند؛ همزمان نگرانی و دغدغه درباره رواج خشونت جنسی در جامعه را بیشتر میکند.
وی ادامه میدهد: تجاوز به محارم از بزرگترین آسیبهای روان شناختی و از جمله تجارب سخت دوران کودکی و نوجوانی به شمار میرود؛ پدیدهای است که مختص کشور و امروز ما نیست و در هر کجای دنیا قربانیان خود را که از مظلومترین و آسیبپذیرترین جامعه آماری به شمار میروند را به کام آسیبهای جدی در دوران بزرگسالی میکشاند آزار جنسی در تمامی جوامع و فرهنگهای مختلف ظهور و بروز داشته و دارد، اما دردناکترین نوع آن وقتی صورت میگیرد که آمارها خبر از این آسیب اجتماعی در امنترین جای ممکن؛ یعنی حریم خانواده و توسط نزدیکان خبر میدهد.
نگاه ناکارآمد رسانهها به موضوع تجاوز به کودکاناین روانشناس خاطرنشان میکند: در مورد تجاوز پدر به کودک خود و مواردی که در این سالها درباره تجاوز محارم به کودکان شنیدیم، نوع ورود رسانههای داخلی و خارجی همیشه نگاهی خطی بوده است، به این معنا که رویدادها تنها معلول رویدادهای قبلی و افراد در معرض چشمان ما نیستند و استفاده واژگانی هم چون شیطان صفت؛ دژخیم؛ پدر سنگدل و یا این چنین واژگانی کمکی به رفع این مسائل نمیکند و حتی به بازتولید چرخههای معیوب قبلی نیز میکنند، به طوری که هشتکها به راه میافتد و باز اصل پیشگیری و اصول قانون گذاری و رسیدگی بیشتر به این پروندهها فراموش میشود، چرا که همزمان غیر متخصصان و رسانههای ناپخته به تولید خشم و چرخههای خشونت در قالب هیجانات تند و تیز اقدام میکنند و دست آخر هیچ دستاورد مؤثر و کارآمدی درباره پیشگیری از این معضل اجتماعی حاصل نمیشود.
وی با تاکید بر اینکه در آسیبهای اجتماعی علاوهبر عامل و دلیل اتفاقات باید به دنبال راهکارهایی برای پیشگیری از آن باشیم، میافزاید: زمانی که مراجع و یا رسانه خبری را به ما میدهند، مثلاً میگویند پدر ظالم به تجاوز روی آورده است و علت آن موضوع را ممکن است در اعتیاد فرد، در تعارضات زناشویی یا رابطه با خانواده همسر یا مخالفت پدر با بارداری همسر و یا هزاران هزار فرضیه دیگر جستوجو کنیم، این میشود دید خطی که میگویند فلان عامل باعث این ظلم شده است، در این مواقع تنها دچار واکنشهای هیجانی میشویم، اما باید با دنبال راهکارهایی برای پیشگیری از بروز این آسیبها باشیم.
اهمیت علتیابی در اقدامات پیشگیرانهمحمودینژاد با بیان اینکه همه اعضا خانواده و حتی جامعه بر هم تأثیرگذار هستند، میگوید: باید بدانیم هر فردی بر دیگری مؤثر است و از دیگری نیز تأثیر میپذیرد، تأثیر اقدامات متخصصان امر، مسئولان تصمیمگیری و ضابطان قضائی و تمام تعاملاتی که در جامعه وجود دارد را باید در در بروز این نوع آسیبها در نظر بگیریم، زیرا در همان چرخهای که پدر به فرزند تجاوز میکند، مادر، فرزندان، خواهران و برادران هم وجود دارند و قطعاً تمام اعضای خانواده و جامعه در رخ دادن یک فاجعه تأثیرگذار هستند و حتی در پیشگیری از آسیبها از جمله تجاوز و خشونت جنسی در خانواده نیز رفتار اعضای خانواده و جامعه حائز اهمیت است، چرا که زمینهساز اتفاقاتی شوم مانند تجاوز یک پدر به فرزند خود میشود.
وی میگوید: افراد در یک زنجیره و در چرخه رفتارهای دو سویه بر روی هم قرار دارند، بنابراین هرگز نه میشود قضاوتی ساده لوحانه و پیش انگارانه کرد و نه بگوییم دلیل مشکلات یک چیز و یک عامل است، چرا که عوامل مختلفی در بروز یک آسیب و مشکل مؤثر خواهد بود، علتیابی در انجام اقدامات پیشگیرانه بسیار مهم است.
این روانشناس بافت فرهنگی، زیستی، زمان و مکان را در بروز معضلات دخیل میداند و ادامه میدهد: اعتیاد، بیکاری، مشکلات اقتصادی، اختلافات زناشویی، طرد شدن از خانواده و هزاران عامل دیگر در رخدادهای ناگوار اجتماعی که هر روز به گوشمان میرسد، دخیل هستند و باید نگاهی ژرف به موضوع تجاوز به خصوص تجاوز به محارم داشته باشیم و از سطحی نگری در این زمینه پرهیز کنیم تا مشخص شود، چرا فرد به سمت رفتارهای ناسازگار از جنس تجاوز و اعتیاد سوق داده شده است.
لزوم اجرای روشهای تربیتی در زمینه جنسی به کودکانوی با اشاره به اهمیت اصلاح و تغییر مثبت در خانواده و جامعه در تمام زمینهها برای اثرگذاری و اثرپذیری مثبت، اظهار میکند: باید مجموعهای از عوامل از فرد گرفته تا جامعه با دقت و عمیق بررسی شود و به تدریج تغییرات مثبتی در خانوادهها و جامعه انجام گیرد تا از تکرار چنین وقایعی جلوگیری و یا کاسته شود.
این روانشناس با اشاره به لزوم اجرای روشهای تربیتی در زمینه جنسی به کودکان تصریح میکند: ما به هیچ عنوان نه چیزی از این گونه وقایع میدانیم و نه در مقام قضاوت هریک از اعضای این خانوادهها هستیم، بنابراین آنچه که میتوانیم برای پیشگیری از این مسائل ایجاد کنیم اصلاح روشهای تربیتی است، آن هم بر روی خانواده خود و شروع آن از عزیزان خود، وقتی ما مهارتهای لازم برای تربیت جنسی و جلوگیری از این گونه وقایع را داشته باشیم در جهت روشنگری و کمک به نسلهای پیش رو و تأثیر گذاشتن به صورت عرضی و طولی بر دیگر خانوادهها اقدام کردهایم، اما در غیر این صورت در هیجانی زودگذر و ناشی از تفکر همگرایی که همه افراد جامعه را به غلیان احساسات وا میدارد غرق میشویم و از ارائه راهکارهای مطلوب باز میمانیم.
قانون زمانی مهم است که علتها را برطرف کرده باشیممصطفی اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاری ایران در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص آزارهای جنسی کودکان توسط محارم یا پدر، اظهار کرد: در همه جای دنیا این موضوعات وجود دارد اما باید علت این موضوعات را پیدا کرد و این موضوع در شهرهای کوچک گاهی بیشتر دیده میشود. باید دید چرا اعتقادات این افراد به اینجا رسیده و چه مواردی چنین چیزی را ایجاد کرده است چرا که قوانین در هیچ جای دنیا بازدارنده نیست قانون زمانی مهم است که علتها را برطرف کرده باشیم.
رئیس انجمن علمی مددکاری ایران میگوید: بسیاری موارد وجود دارد که امکان مطرح شدن پیدا نمیکنند اگر بخواهیم چنین پدرانی را اعدام کنیم باید بدانیم این افراد متجاوز را جامعه و فرهنگ آن پرورش داده است در صورتی که مسئولیت این رفتار را در جامعه کسی به عهده نمیگیرد و تنها انگشت اتهام بر فرد متجاوز است در حالی که در صورت اعدام پدر متجاوز کل خانواده اعدام میشود.
وی تصریح میکند: اگر پدر محکوم و اعدام شود بازهم فرزندان این خانواده بیگناهان محکوم مادامالعمر هستند، چرا که فرزندان این خانواده تا پایان عمر در همه دورههای زندگی خود چوب این موضوع را میخورند و با این کار همه خانواده قربانی میشوند و زندگی همه آنها خراب میشود.
اقلیما اظهار میکند: چرایی این اقدام مهم است نه مجازات این فرد و در اینگونه موارد تنها بر محکوم کردن و مجازات فرد تاکید دارند در صورتی که صدها نمونه از چنین افرادی در جامعه وجود دارد در صورتی که همه سیستمهای یک جامعه در مجرم شدن یک فرد تأثیر دارند، خانواده، مدرسه و دانشگاه ناکارآمد، فرهنگ، قوانین و نوع برخورد آن جامعه در مجرم شدن افراد مؤثر است.
مسائل اقتصادی و سیاسی تأثیرگذار در افزایش جرایموی تصریح میکند: وقتی تورم و ناامنی، دروغگویی و بیاعتمادی در یک جامعه وجود دارد به اجبار به چنین مواردی برمیخوریم در جامعهای که چنین مواردی وجود دارد چگونه میخواهیم این نوع آسیبها ایجاد نشود در حالی که آسیبهای اجتماعی همگی به هم ربط دارند پس نباید تنها به قوانین و ضعف آنها تکیه کرد چرا که موضوعات کشور ما با دیگر کشورها متفاوت است اگر در کشورهای دیگر چنین فردی محکوم و مجازات شود دیگر افراد خانوادهاش آسیبی به روند زندگی آیندهشان وارد نمیشود اما در ایران در صورت مجرم شدن یک پدر یا مادر کل خانواده نابود میشود و متأسفانه تبعات منفی مجرم بودن را تا پایان عمر در اشتغال، ازدواج و تمام مراحل زندگی فرزندان میبینیم.
بنیانگذار مددکاری علمی در ایران میافزاید: هیچ جای دنیا تا این حد قانون ندارند و نمایندههای آنها هر روز کوهی از قوانین را تصویب نمیکنند، در کشوری که ۲۵ درصد افزایش دستمزد و ۴۰ درصد تورم ایجاد میشود چگونه میخواهیم زندگی افراد را کنترل کنیم قطعاً فقر، تبعیض، تورم و همه مسائل سیاسی و اقتصادی یک جامعه در افزایش جرایم مؤثر است اما نمیخواهیم این مسائل را قبول کنیم که جامعه در مجرم شدن افراد شریک است. این حوادث تک علتی نیستند و باید علل آن برطرف شود تا چنین جرایمی در جامعه دیده نشود.
مجازات قتل فرزند توسط پدر چیست؟حجت فرجی، حقوقدان در خصوص مجازات قتل فرزند توسط پدر به خبرنگار ایمنا، میگوید: در قانون مجازات اسلامی یکی از موانع قصاص قاتل رابطه پدر و فرزندی است، یعنی پدر به واسطه قتل فرزند قصاص نمیشود و این مسئله برگرفته از فتاوای فقهی است. این موضوع یک مخاطره مهم در پی دارد و آن احساس امنیت کسانی است که به هر بهانهای اراده به قتل رساندن فرزند خود را دارند که در قانون ساکت مانده است.
وی ادامه میدهد: برخی از این قتلها ناشی از عدوان و برخی ناشی از بیماری و یا اعتیاد و عدم تعادل روحی و روانی است. در برخی از موارد شاهد قتلهایی بودهایم که ناشی از تجاوز جنسی پدر به فرزند خردسال بوده است؛ به نظر میرسد باید نسبت به این موضوع مهم بازنگریهایی در قوانین موجود انجام شود.
رابطه پدر و فرزندی که مانع قصاص قاتل میشوداین حقوقدان خاطرنشان میکند: مطابق آیه شریفه ۱۷۱ از سوره بقره و آیه ۳۱ سوره مبارکه اسرا مجازات قتل در هر صورت قصاص است، مگر اینکه اولیای دم بخشیده یا به دیه راضی شوند، قانونگذار نیز به تبعیت از قرآن کریم مجازات قتل عمدی را در قوانین جزایی قصاص تعیین کرده است، اما در قوانین جزایی به تبعیت از فقه برخی استثنائات برای قصاص وارد شده است از جمله قاعده " ابوت" یعنی رابطه پدر و فرزندی که مانع قصاص قاتل میشود، بنابر نظر مشهور فقیهان امامیّه یکی از شرایط قصاص این است که قاتل، پدر یا جد پدری مقتول نباشد بنابراین چنانچه پدری فرزندش را به قتل رساند، قصاص نخواهد شد. فقهای قرن حاضر پیرو همین نظریه هستند و قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ هم بر همین مضمون تنظیم شده است.
وی با اشاره به مجازات قتل فرزند توسط پدر در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، تصریح میکند: بر اساس ماده ۳۰۱ قانون مجازات اسلامی، قصاص در صورتی ثابت میشود که مرتکب، پدر یا از اجداد پدری مجنیٌ علیه نباشد، این بدان معنا است که پدر در هر صورت از مجازات قصاص معاف است، مطابق ماده ۲۹۰ هر نوع رفتار کشندهای با قصد و اراده از سوی قاتل موجب قصاص وی به درخواست اولیای دم میباشد که ماده ۳۰۱ استثنایی بر اصل ماده ۲۹۰ است.
فرجی میگوید: در ماده ۶۱۲ برای قتلهایی که دارای مانع برای قصاص هستند از جمله قتل فرزند توسط پدر مجازات در نظر گرفته است، هر کس مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته یا شاکی داشته، اما از قصاص گذشت کرده باشد و یا به هر علت قصاص نشود در صورتی که اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران شود، دادگاه مرتکب را به حبس از سه تا ۱۰ سال محکوم میکند، البته در این مورد معاونت در قتل عمد موجب حبس از یک تا پنج سال خواهد بود.
لزوم اصلاح وضعیت مجازات قتل فرزند توسط پدروی با بیان اینکه به نظر بسیاری از حقوقدانان ماده ۳۰۱ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ قابل تجدید نظر است، میافزاید: میتوان با توجه به ماده ۱۵۸ و اذن تأدیب و وجود احتمال قوی خطای در عمل پدر این مجوز را به قضات داد که در موارد اثبات وجود سبق تصمیم و قصد قتل، قاتل را به مجازات قصاص محکوم کند. در وضع فعلیِ ماده تنظیم شده در قانون، به هیچ وجه اجازه صدور حکم قصاص به قضات داده نشده است، پس در کشورمان موارد دلخراشی از جنایات پدران نسبت به فرزندان خردسالشان دیده میشود که احساسات عمومی را جریحهدار کردهاند.
این حقوقدان با توضیح اینکه در سطح ملی تلاشهایی در حال انجام برای اصلاح وضعیت مجازات قتل فرزند توسط پدر است، تصریح میکند: از جمله این موارد میتوان به لایحه هیئت دولت که در مرحله بررسی است، اشاره کرد، اگرچه بر اساس ماده ۳۰۱ قانون مجازات اسلامی پدر و یا اجداد پدری پس از آنکه فرزند خود را به قتل برسانند، مشمول مجازات قصاص قرار نمیگیرند، اما گاه قتلهای خانوادگی به دو شکل به وقوع میپیوندند، اول اینکه پدر یا اجداد پدری شخصاً فرزند خود را به قتل میرسانند که مشمول ماده ۳۰۱ قانون مجازات اسلامی قرار میگیرند، دوم آنکه برادر، خویشان، اقوام یا آشنایان خانوادههای متعصب افراطی با هماهنگی پدر یا اجداد پدری، عمل خود را مرتکب شده یا آنکه پس از وقوع قتل، پدر یا اجداد پدری ضمن اطلاع از قتل ارتکاب یافته و رضایتمندی از عمل مرتکب، نسبت به اعلام رضایت و اسقاط قصاص مبادرت میورزند و در این خصوص اگرچه ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی، مجازاتی را تعیین نموده ولی مجازات تعزیری پیشبینی شده، مناسب این رفتار مجرمانه نیست.
وی اظهار میکند: از آنجایی که متناسب نبودن مجازات مرتکبان قتلهای عمدی که امنیت و نظم عمومی جامعه و احساس شهروندان را دچار چالش میکند، موجب بیاعتمادی شهروندان به قانونگذار به دلیل ناکارآمدی و عدم تکافوی قوانین کارآمد و متقن و به دستگاه عدالت قضائی به جهت عدم پاسخگویی مناسب به بزهکاریهای موجود میشود، پس با توجه به ضرورت اعمال مجازات کارآمد در همه فروض و عدم تبعیض منفی علیه ولی (پدر یا پدربزرگ)، وزارت دادگستری متون لوایح پیشنهادی خود و قوه قضائیه را در خصوص لایحه الحاق یک تبصره به ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی، موضوع تعیین مجازات متناسب برای پدر و اجداد پدری مرتکب قتل فرزند را به هیئت دولت ارائه کرده است.
کد خبر 493460منبع: ایمنا
کلیدواژه: کودک آزاری کودک آزاری در ایران پرونده کودک آزاری جرم کودک آزاری آزار جنسی کودک 17 ماهه آزار جنسی خشونت علیه کودکان قتل فرزند قتل روانشناس سلامت روان خانواده تحکیم خانواده آسيب اجتماعي پیشگیری از اسیب ها معضلات اجتماعی نهاد خانواده حقوقدان قانون مجازات اسلامی تجاوز پدر به فرزند تجاوز تجاوز به کودکان تجاوز به محارم قتل خانوادگی قتل کودکان علائم کودک آزاری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق تجاوز به کودکان خانواده و جامعه خبرنگار ایمنا تجاوز به کودک اجداد پدری خشونت جنسی کودک آزاری خانواده ها فرزند خود مجرم شدن جای دنیا آسیب ها قتل ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۸۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
توجه به عفاف و حجاب ارزش نهادن به کرامت زن است
حجت الاسلام رضا دیلمی در گفتوگو با خبرنگار مهر در خصوص اجرا طرح نور، موضوع حجاب و عفاف را یکی از موضوعات مهم در تعالی جامعه دانست و اظهار کرد: حجاب و عفاف سلوک توحیدی یک فضیلت و ارزش تمدن ساز است اسلام به دنبال تعالی و تربیت فرزند صالح در کانون خانواده است.
وی با اشاره به اینکه عفاف، حجاب و رعایت ارزشها منطبق با فطرت انسان است، افزود: امروز دشمن برای تخریب کانون مقدس خانواده و ترویج بی بندوباری و ایجاد گرههای ذهنی از طریق جنگ روایتها ورود کرده و تلاش میکند که جایگاه و منزلت زن را مورد تخریب قرار دهد.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان گفت: جامعهای که خانواده و ارکان تربیتی آن دچار بی بندوباری، منکرات و فحشاء شوند هر گز نمیتواند در ریل تمدن سازی حرکت کند و هیچ گاه نمیتوان شاهد تعالی و پیشرفت در آن بود.
وی با اشاره به اینکه امروز دشمن تلاش میکند با دو قطبی سازی در جامعه بین مردم شکاف ایجاد کند، یادآور شد: دشمن با ایجاد گرههای ذهنی تلاش میکند صفوف همبستگیهای اجتماعی و وحدت جامعه را مورد تخریب قرار دهد و از طرفی در کانون خانواده افراد صالحی تربیت نشوند.
دیلمی اظهار کرد: مردم دشمن شناس و ولایت مدار ایران اسلامی با تمام وجود خود حافظ ارزشهای دینی و انقلابی هستند و حجاب و عفاف را یک ارزش و عامل پیشرفت جامعه خود میدانند.
وی خاطرنشان کرد: جهان غرب برای رسیدن به اهداف شیطانی خود بزرگترین خیانت را به بشریت و کانون خانواده کرده است که باید پاسخگو باشد و آن هم نادیده گرفتن منزلت زن و جایگاه خانواده است.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان گفت: از منظر اسلام توجه به عفاف و حجاب ارزش نهادن به کرامت زن است اما دنیای غرب با برهنگی و ابتذال سعی در تخریب منزلت زنان دارد.
وی با اشاره به اینکه نگاه جهان غرب به زنان نگاه ابزاری، شهوانی و شیطانی است، افزود: زن غربی با چنین فرهنگی با ورود به منجلاب فساد دستاوردی جز نابودی خانواده ندارد.
دیلمی اظهار کرد: بر اساس گفتههای اسلامی حجاب و عفاف عامل آرامش، امنیت، کرامت و عزت است و جز مؤلفههای مهم استحکام خانواده محسوب میشود.
وی با اشاره به اینکه امروز مصادیق کم توجهی به حجاب و عفاف در جامعه را از دو منظر میتوان مورد بحث قرار داد، گفت: برخیها از روی نا آگاهی و از طریق جنگ روایاتها که برای آنها گره ذهنی ایجاد کرده نسبت به مسائل حجاب و عفاف بی توجه میشوند که در صورت روشن شدن موضوع بسیاری از آنها تغییر رفتار میدهند. عده دیگر هم عواملی خود فروخته جریان نفاق و نفوذ نظام استکباری هستند که اینها هم تعدادشان بسیار کم است و هم مورد رصد دستگاههای نظارتی هستند و به موقع و به جا با آنها برخورد قانونی میشود.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان گفت: ما قدر دادن حضور مؤثر مردم و دستگاهها دولتی خصوصاً انتظامی در بستر سازی طرح نور و ترویج تذکر لسانی که با استقبال حضور حداکثری مردم مواجه شده است هستیم. امیدوارم در سنگر دفاع از ارزشها و فضیلتها همانند بسیاری از موضوعات دیگر که دشمن تلاش کرده بود به جمهوری اسلامی ایران ضربه وارد کند با حضور حداکثری مردم در این عرصه هم با شکست مواجه شود.
کد خبر 6097553